Pihapiirimme ohjelmapalveluteltta

Jooga- ja meditaatiohetkien kotimainen jurtta

”Yin-joogaa & eväshetki”

Kesä 2022 (heinä- elokuun rentoutumishetket myynnissä NYT)

Nauti kaminan tulen loimusta ja lempeästä lämmöstä. Jurtan seinien hengittävät luonnonmateriaalit luovat ihanan tunnelman tilaan. Rauhallinen tila mahdollistaa voimauttavan yin-joogahetken paikallisen joogaohjaajan johdolla, jonka jälkeen nautitaan kevyt päivällinen/iltapala eli yrttiteetä, suolaista piirakkaa paikallisilla mauilla tai villiyrteillä höystettynä, salaattia sekä pähkinöitä ja kuivattuja luomuhedelmiä ja/tai -marjoja. Ruokailun yhteydessä jutustellaan lähiruoasta ja pohjoisesta elämästä luonnon keskellä.

Kesto: jooga 60 min ja ruokailu, yhteiskesto n. 1,5-2 tuntia.

Hinta:   260 € / ryhmä (1-4 hlöä)

Lisätiedot: Ota mukaasi vesipullo ja sopivan lämmintä sisävaatetta. Jurtta voidaan lämmittää hyvin, mutta varaudu silti riittävän lämpimin sisävaattein, koska joogaamme lattiatasossa. Jurtta sijaitsee kotimme pihapiirissä Ivalon Akujärvellä. Tila soveltuu yin -joogaan tai muuhun vastaavaan rauhalliseen joogaohjelmaan maksimissaan 4 hengelle plus ohjaajalle. Soveltuu yksittäisille asiakkaille ja pienille porukoille, esimerkiksi polttari- tai tykyporukoille, niin vasta-alkajille kuin pidempään jooganneille. Hinnat sisältävät arvonlisäveron.  Huomioithan, että kuljetukset eivät sisälly hintaan. Muistathan ilmoittaa erityisruokavaliosi ajoissa 48t ennen tapahtuman alkua.

Voit varata jooga- ja eväshetken meiltä sekä Ivalo Yogan Riinalta.

Varattavissa nyt heinä- ja elokuun ajat:

ma 11.7. klo 18.30
to 21.7. klo 18.30
ke 27.7. klo 18.30
su 28.8. klo 16.00

Voit kysyä myös muita Sinulle tai ryhmällesi sopivia aikoja.

joogaa jurtassa

Tarinaa teltasta – perinteistä ja käyttömukavuudesta

Tämä ihana, kotimainen ja erikseen pohjoisiin oloihin räätälöity jurtta on matkannut meille Ylöjärveltä. Siellä metsän koivut ovat saaneet taipua jurttamme seiniksi ja katoksi, tällaisia majoitteita Suomessa jo vuosia rakentaneen yrittäjän toimesta. Hän on kehittänyt oman jurttamallinsa rakennetta paremmin pohjoisiin olosuhteisiin sopivaksi huomioimalla esimerkiksi jyrkemmän katon kaltevuuden. Katon jyrkkä kaltevuus sopii hyvin pohjoisen runsaslumisiin talviin.

Perinteinen jurtta on ympyrän muotoinen pohjaltaan, ikkunaton ja helposti siirrettävä, kuten useimmiten eri paimentolaiskansojen rakennelmat ovat. Kevyt rakenne, siirrettävyys ja umpinaisuus/lämmön pitävyys olivat suurimmat syyt, miksi mekin valitsimme juuri jurtan pihapiiriämme koristamaan. Lisäksi se sopii erinomaisesti täkäläiseen kulttuurimaisemaan, eikä eroa juurikaan esimerkiksi kankaisen kammimaisen teltan muodosta. Meidän jurttamme muistuttaa ulkoapäin mielestämme eniten puolijoukkuetelttaa, joita myös Suomessa käytetään erilaisissa harrastuksissa, kuten vaikka partiolaisten toiminnassa. Hiekanvärinen kangas sopii hyvin maastoon ja piiloutuu katseilta metsikköön niin kesäisin kuin talvella.

pihapiirimme jurtta

Jurttaa käyttävät perinteisesti Pohjois- ja Keski-Aasian paimentolaiskansat ja näin ollen sen siirrettävyys on ollut sen elinehto. Meille oli valinnassa tärkeää tilan siirtämisen helppous, ja tämän vuoksi emme voineet rakentaa rakennelmaa esimerkiksi puusta tai valita ylhäältä avonaista rakennelmaa.

Harkitsimme kyllä kovasti myös toista paikallista rakennusperinnettä mukailevaa telttakammia alumiinirimoilla, joita markkinoilta jo löytyy runsain mitoin, mutta luonnonmateriaalit ja pitkälle viety käsityötaito veivät suosiomme jurtan suuntaan. Meidän jurtassamme on lisäksi villaeristys, jota ei markkinoiden teltoissa ole, ja se tekee jurtasta hyvin lämpimän kovillakin pakkasilla. Ja onhan se lisäksi niin kaunis ja tunnelmallinen – jurtan höyrytyksellä taivutetut ja ruskeaksi maalatut koivurimat ja luonnonvalkoinen villa kohtaavat kauniissa ristikoissa jurtan sisällä.

Jurtan äänimaailma on melko hiljainen. Villa eristää ja ulkoa voi kuulua luonnon ääniä. Kuitenkin tila on yllättävän hiljainen myös kovalla tuulella.

Joogaamiseen kesäkaudella voisi sopia mahdollisesti myös vaikka paikalliseen kulttuuriperinteeseen kuuluva pyöreäpohjainen ja kankaasta rakennettu laavu tai kota. Meillä tällainen ylhäältä avoin laavu, jota siis myös kodaksikin Suomessa kutsutaan, on kuitenkin käytössä enimmäkseen sulanmaan kaudella majoitteena ja rentojen ruokailu- ja oleskeluhetkien mahdollistajana.

Kun markkinoille jossain vaiheessa tulee kammin kaltainen puurimoilla vahvistettu, kevytrakenteinen ja siirrettävä telttarakennelma, jossa yhdistyisivät luonnonmateriaalit, paikallinen rakennusperinne, siirrettävyys ja toisaalta umpinainen rakenne, voisin hyvin kuvitella, että pohjoisen matkailualalla voisi olla kiinnostusta tällaiseen, jopa majoitteena! Kas, siinähän olisikin kohta jo hauska idea rohkeille tekijöille ja käsityön taitajille, joilla olisi intoa kehittää vaikka matkailualaa pohjoisessa!

Perinteitä on monenlaisia ympäri maailman. Eri perinteistä voidaan löytää niin yhdistäviä kuin erottavia tekijöitä sen mukaan, mitä halutaan painottaa. Paimentolaisiin, ja niitä ympäröiviinkin kulttuureihin kuuluu niin arktisella alueella kuin muuallakin maailmassa usein tiivis yhteys luonnon ja jossakin esimerkiksi kyseisen tilan ”haltijoiden” kanssa. Suomessa monet ovat tottuneet kunnioittamaan luonnon väkeä ja vaikkapa koputtamaan tyhjän autiotuvan oveen kysyen – saanko astua sisään? Tälle saa ihan vapaasti nauraa, mutta itsekin tunnustan tallustelevani luonnossa siten, että tapaani kuuluu luontevasti kysyä aina mielessäni lupa paikan haltijoilta asioiden tekemiselle. Minulle lupa ilmentyy aivan yhtä selkeästi kuin jollekin ääneen puhuen. Siksipä meidänkin jurttaan tulijat ohjeistan vähintään tervehtimään mielessään paikan ”väen”. Ja lämpimästi olet siten – aina tervetullut.

Heinä- ja elokuun 2022 vapaita jooga- ja eväshetkiä voi kysyä suoraan meiltä sekä Ivalo Yogan Riinalta.

Varattavissa nyt:

ma 11.7. klo 18.30
to 21.7. klo 18.30
ke 27.7. klo 18.30
su 28.8. klo 16.00

Voit kysyä myös muita Sinulle tai ryhmällesi sopivia aikoja.

Tervetuloa mukaan!

jurtan koivusta taivutetut seinät